Jan Englert – Artistic Director

Fot. Marta Ankiersztejn / Archiwum Artystyczne Teatru Narodowego


Aktor, reżyser, pedagog, Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, dyrektor teatru.
Absolwent warszawskiej Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza (1964). Od 1997 roku w zespole Teatru Narodowego. Od 2003 roku pełni funkcję dyrektora artystycznego Teatru Narodowego.

Aktor warszawskich teatrów: Polskiego (1964–1969, 1981–1994), Współczesnego (1969–1981). Zagrał w przedstawieniach Erwina Axera (Leon w Matce; Banco w Macbecie Ionesco, 1972; Pierwszy w Rzeczy listopadowej Brylla, 1975), Jerzego Kreczmara (Mesa w Punkcie przecięcia Claudela, 1973; Gustaw w Dziadach kowieńskich Mickiewicza, 1978), Kazimierza Dejmka (Konrad w Wyzwoleniu, 1982; Pan Młody w Weselu Wyspiańskiego, 1984; w sztukach Mrożka: rola tytułowa w Vatzlavie, 1982, Nieud w Letnim dniu, 1984, Moris w Kontrakcie; Bartodziej w Portrecie, 1987; także Chlestakow w Rewizorze Gogola, 1989), Andrzeja Łapickiego (Gustaw w Ślubach panieńskich Fredry, 1984), Tadeusza Minca (Henryk w Ślubie Gombrowicza, 1991), Macieja Prusa (tytułowa rola w Ryszardzie III Shakespeare’a, 1993), Pawła Passiniego (Ojciec Hamleta w Hamlecie 44 Fertacz i Pałygi, 2008), Grzegorza Jarzyny (Paolo w przedstawieniu T.E.O.R.E.M.A.T. wg Pasoliniego, 2009), Jerzego Jarockiego (Eugeniusz w Tangu Mrożka, 2009), Krystyny Jandy (Péter Kádár w Przygodzie Máraiego, 2010), Macieja Wojtyszki (Witold Gombrowicz w Dowodzie na istnienie drugiego Wojtyszki, 2014, rola tytułowa w Baronie Münchhausenie dla dorosłych Wojtyszki, 2022), Adama Sajnuka (Sir w Garderobianym Harwooda, 2016), Grzegorza Wiśniewskiego (Wiktor w Sonacie jesiennej Bergmana, 2020).

Wyreżyserował m.in.: Matkę (1984), Bezimienne dzieło (1987, 2013) i Onych (1989) Witkacego, Śluby panieńskie Fredry (2007) i Fredraszki według Fredry (2014), Iwanowa Czechowa (2008), Księżniczkę na opak wywróconą Calderóna (2010)Udrękę życia Levina (2011), Kordiana Słowackiego (2015), Trzy siostry Czechowa (2021), Mizantropa Molière’a (2022), Fredro. Rok Jubileuszowy (2023); w Teatrze Telewizji: Miesiąc na wsi Turgieniewa (1993), Kordiana (1994) i Beatryks Cenci (2001) Słowackiego, Iwanowa Czechowa (1995), Dziady Mickiewicza (1997), Przygodę Máraiego (2014), Męża i żonę Fredry (2016), Spiskowców Conrada Korzeniowskiego (2017), Lato Rittnera (2018), Kwiaty polskie. Fragmenty wg Tuwima (2018), W małym dworku Witkacego (2019).

Zagrał m.in. w filmach: Andrzeja Wajdy – Kanał (1956), Katyń (2007), Tatarak (2009); Kazimierza Kutza – Sól ziemi czarnej (1969), Perła w koronie (1971); Janusza Zaorskiego –Baryton (1984); Filipa Bajona – Magnat (1986), a także w serialach: Janusza Morgensterna –Kolumbowie (1970), Polskie drogi (1977); Jerzego Antczaka – Noce i dnie (1975); Ryszarda Bera – Lalka (1977); Jana Łomnickiego –Dom (1980).

Profesor warszawskiej Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza (dawniej Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna). Pełnił w niej funkcję dziekana wydziału aktorskiego (1981–1987) i rektora (1987–1993, 1996–2002). Za jego kadencji odbudowano Teatr Szkolny Collegium Nobilium i powołano Międzynarodowy Festiwal Szkół Teatralnych. W 2001 roku otrzymał tytuł honorowego profesora Rosyjskiej Akademii Sztuki Teatralnej w Moskwie.

Laureat Złotej Maski dla najpopularniejszego aktora (1971), a także Złotego Ekranu za najlepsze role męskie: Zygmunta w Kolumbach Janusza Morgensterna oraz role w przedstawieniach Teatru Telewizji – Bilewicza w Małej ankiecie Karvasa w reżyserii Jana Łomnickiego i Zbyszka w Moralności pani Dulskiej Zapolskiej w reżyserii Józefa Słotwińskiego (1978). Wyróżniony tytułem „Gwiazdy Filmowego Sezonu” na 5. Lubuskim Lecie Filmowym w Łagowie (1973) oraz nagrodą za rolę Ricarda Heredii w bułgarskim filmie Dusze stracone Wyło Radewa na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Medycznych i Czerwonego Krzyża w Warnie (1975). Zdobywca Super Wiktora (1999).

Wyróżniony nagrodami Kaliskich Spotkań Teatralnych – nagrodą za rolę Michaja Gruji w Największej świętości Drucego w reżyserii Macieja Englerta w Teatrze Współczesnym w Warszawie (1978), nagrodą specjalną dla wykonawców i realizatorów przedstawienia Kochajmy się!... wg Pana Tadeusza Mickiewicza (1991; reżyseria oraz role Sędziego, Hrabiego), Grand Prix za rolę tytułową w Ryszardzie III Shakespeare’a w reżyserii Macieja Prusa w Teatrze Polskim w Warszawie (1994). Za tę rolę otrzymał również tytuł laureata ogólnopolskiego rankingu teatralnego programu III Polskiego Radia.

Laureat nagród na Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych we Wrocławiu za role stworzone w Teatrze Polskim w Warszawie. W 1984 roku otrzymał nagrodę za kreację Nieuda w Letnim dniu Mrożka w reżyserii Kazimierza Dejmka, w 1987 roku został uhonorowany za role Morisa w Kontrakcie Mrożka w reżyserii Dejmka i Piotra M. w przedstawieniu Ołtarz wzniesiony sobie Iredyńskiego w inscenizacji Jana Bratkowskiego, w 1988 otrzymał nagrodę główną za rolę Bartodzieja w Portrecie Mrożka w reżyserii Dejmka.

Wyróżniony nagrodami Opolskich Konfrontacji Teatralnych – nagrodą za rolę Gustawa w Ślubach panieńskich Fredry w reżyserii Andrzeja Łapickiego w Teatrze Polskim w Warszawie (1985), nagrodą za rolę Kaliksta Bałandaszka w Onych Witkacego w reżyserii Rudolfa Zioły w Teatrze Powszechnym w Warszawie (1993). Laureat nagrody prezydenta miasta Warszawy za rolę Chlestakowa w Rewizorze Gogola w reżyserii Kazimierza Dejmka w Teatrze Polskim w Warszawie (1989) oraz Nagrody im. Aleksandra Zelwerowicza za rolę tytułową w Ryszardzie III Shakespeare’a w reżyserii Macieja Prusa w Teatrze Polskim w Warszawie (1994).

Laureat nagrody za rolę Marka Antoniusza w Juliuszu Cezarze Shakespeare’a w reżyserii Macieja Prusa w Teatrze Polskim w Warszawie na Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku (1997), podczas 23. Wrocławskich Spotkań Teatrów Jednego Aktora uhonorowany Nagrodą im. Lidii Zamkow i Leszka Herdegena oraz prywatną nagrodą rodziny Gerasów „Grand Prix Geras” za monodram Św. Mikołaj McPhersona w reżyserii Agnieszki Glińskiej w Teatrze Ateneum w Warszawie (1999). W 2001 roku wyróżniony tytułem Najprzyjemniejszego Aktora 7. Ogólnopolskiego Festiwalu Sztuk Przyjemnych w Łodzi, za rolę Arnolfa w Szkole żon Molière‘a we własnej reżyserii. Przedstawienie zostało uznane Najprzyjemniejszym Spektaklem. W 2006 roku Bezimienne dzieło w reżyserii Jana Englerta w Akademii Teatralnej w Warszawie otrzymało nagrodę dla najlepszego spektaklu 24. Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi.

Uhonorowany Wielką Nagrodą Aktorską za rolę Paola w przedstawieniu T.E.O.R.E.M.A.T  wg Pasoliniego w reżyserii Grzegorza Jarzyny w TR Warszawa w 5. Ogólnopolskim Konkursie na Teatralną Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Europejskiej (2010), Nagrodą im. Cypriana Kamila Norwida w kategorii „Teatr” za wystawienie Udręki życia Levina w Teatrze Narodowym (2012), a także nagrodami Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej „Dwa Teatry” w Sopocie (od 2021 – w Zamościu): Grand Prix za reżyserię Juliusza Cezara Shakespeare’a (2006), Grand Prix za rolę Eugeniusza w Tangu Mrożka w reżyserii Jerzego Jarockiego (2013), Nagrodą Honorową im. Krzysztofa Zaleskiego za: „twórczość odrzucającą stereotypy i łatwe nowinki, umocowaną w pamięci i historii, dotyczącą problemów współczesności” (2014), Grand Prix za rolę Georges’a Mélièsa w słuchowisku Podróż na księżyc Moniki Milewskiej w reżyserii Anny Wieczur-Bluszcz (2015), nagrodą za najlepszą reżyserię, za reżyserię Męża i żony Aleksandra Fredry (2016), nagrodą za twórczą realizację telewizyjną teatralnego przedstawienia Śluby panieńskie Fredry (2017), nagrodą za reżyserię Spiskowców Conrada Korzeniowskiego (2018), Wielką Nagrodą Festiwalu za wybitne kreacje aktorskie w Teatrze Polskiego Radia i Teatrze Telewizji Polskiej (2019), nagrodą za najlepszą rolę męską, za rolę Diapanazego Nibka w przedstawieniu W małym dworku Stanisława Ignacego Witkiewicza we własnej reżyserii (2021). Laureat Nagrody Specjalnej im. Stefana Treugutta za całokształt dorobku dla Teatru Telewizji (2019).

Zdobywca nagrody „Vox populi” – tytułu mistrza mowy polskiej w 4. Konkursie „Mistrz Mowy Polskiej” (2004).

Uhonorowany nagrodą ministra kultury i sztuki II stopnia za wybitne kreacje aktorskie (1989), Nagrodą im. Tadeusza Boya-Żeleńskiego za osiągnięcia aktorskie i reżyserskie oraz konsekwentne budowanie modelu Teatru Narodowego (2008). Laureat nagrody GUSTAW przyznawanej przez ZASP – Stowarzyszenie Polskich Artystów Teatru, Filmu, Radia i Telewizji za szczególne zasługi dla środowiska teatralnego (2014) oraz Nagrody im. Zygmunta Hübnera „Człowiek Teatru 2015” (2015). Wyróżniony Nagrodą Specjalną miesięcznika „Teatr” za: „nadanie wyjątkowego kształtu obchodom 250. rocznicy powstania sceny narodowej w Polsce, o czym świadczą znakomite premiery z udziałem całego zespołu: Kordian Juliusza Słowackiego w jego reżyserii, Dziady Adama Mickiewicza w interpretacji Eimuntasa Nekrošiusa i PAN TADEUSZ – wszystkie słowa Mickiewicza w reżyserii Piotra Cieplaka, a także rocznicowe wydanie serii świetnych monografii poświęconych dziejom Teatru Narodowego w Warszawie” (2016). Wyróżniony Złotym Aniołem, nagrodą za całokształt twórczości 15. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Tofifest w Toruniu (2017). Laureat Splendora Splendorów im. Krzysztofa Zaleskiego, nagrody specjalnej Teatru Polskiego Radia dla wybitnych postaci kultury (2017) oraz Dorocznej Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za całokształt twórczości (2018). Zdobywca nagrody „Ikona Polskiego Kina” na 7. Kołobrzeskim Festiwalu Filmowym „Suspense Film Festival” (2018). Wyróżniony przez prezydenta Bułgarii Plakietą Honorową „Świętych Cyryla i Metodego” (2019), tytułem doctora honoris causa Państwowej Akademii Sztuki Teatralnej i Filmowej (NATFIZ) w Sofii (2019) oraz nagrodą „Złota lipa” za wybitny wkład w rozwój kinematografii na 7. Międzynarodowym Festiwalu Nowego Kina Europejskiego „Złota lipa” w Starej Zagorze (2019). Wyróżniony Statuetką Złotego Hipolita dla Wybitnej Osobistości Pracy Organicznej (2019).

Odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi (1977), Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski (1988), Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski (2001) i Złotym Medalem Zasłużony Kulturze – Gloria Artis (2005).


Realizacje w Teatrze Narodowym:

Szkoła żon, Molière, 2000; reżyseria
Dożywocie, Aleksander Fredro, 2001; reżyseria
Kurka Wodna, Stanisław Ignacy Witkiewicz, 2002; reżyseria
Władza (prapremiera polska), Nick Dear, 2005; reżyseria
Śluby panieńskie, Aleksander Fredro, 2007; reżyseria
Iwanow, Anton Czechow, 2008; reżyseria
Księżniczka na opak wywrócona, Pedro Calderón de la Barca / Jarosław Marek Rymkiewicz, 2010; reżyseria
Udręka życia, Hanoch Levin, 2011; reżyseria
Bezimienne dzieło, Stanisław Ignacy Witkiewicz, 2013; reżyseria
Fredraszki, Aleksander Fredro, 2014; scenariusz (wspólnie z Tomaszem Kubikowskim), reżyseria
Kordian, Juliusz Słowacki, 2015; opracowanie tekstu, reżyseria
Trzy siostry, Anton Czechow, 2021; reżyseria
Mizantrop, Molière, 2022; reżyseria
Fredro. Rok Jubileuszowy, 2023; scenariusz (wspólnie z Tomaszem Kubikowskim i Wojciechem Majcherkiem), reżyseria


Role w Teatrze Narodowym:

GENERAŁ JÓZEF CHŁOPICKI, Noc listopadowa. Sceny dramatyczne, Stanisław Wyspiański, reż. Jerzy Grzegorzewski, 1997
LIR, Król Lir, William Shakespeare, reż. Maciej Prus, 1998
OJCIEC, Kartoteka, Tadeusz Różewicz, reż. Kazimierz Kutz, 1999
ARNOLF, Szkoła żon, Molière, reż. Jan Englert, 2000
LEONID GAJEW, Wiśniowy sad, Anton Czechow, reż. Maciej Prus, 2000
GENERAŁ JÓZEF CHŁOPICKI, Noc listopadowa. Sceny dramatyczne (nowa wersja), Stanisław Wyspiański, reż. Jerzy Grzegorzewski, 2000
ŁATKA, Dożywocie, Aleksander Fredro, reż. Jan Englert, 2001
HRABIA HENRYK, Nie-Boska komedia, Zygmunt Krasiński, reż. Jerzy Grzegorzewski, 2002
KRÓL-MAKBET, Hamlet Stanisława Wyspiańskiego, Stanisław Wyspiański, reż. Jerzy Grzegorzewski, 2003
R, Duszyczka (prapremiera), Tadeusz Różewicz, reż. Jerzy Grzegorzewski, 2004
WITOLD III / CESARZ, Błądzenie (prapremiera), według Witolda Gombrowicza, reż. Jerzy Jarocki, 2004
MISTRZ SINOBRODY, On. Drugi Powrót Odysa (prapremiera), (On, Antonina Grzegorzewska; Drugi Powrót Odysa, Jerzy Grzegorzewski), reż. Jerzy Grzegorzewski, 2005
TEZEUSZ, Fedra, według tekstów Eurypidesa, Seneki, Pera Olova Enquista, Istvána Tasnádiego..., reż. Maja Kleczewska, 2006
RADOST, Śluby panieńskie, Aleksander Fredro, reż. Jan Englert, 2007
JAKUB ROUX, Marat/Sade, Peter Weiss, reż. Maja Kleczewska, 2009
EUGENIUSZ, Tango, Sławomir Mrożek, reż. Jerzy Jarocki, 2009
DOKTOR JOHN SEWARD, Nosferatu, spektakl inspirowany powieścią Brama Stokera Dracula, reż. Grzegorz Jarzyna, 2011 (koprodukcja z TR Warszawa)
WITOLD GOMBROWICZ, Dowód na istnienie drugiego (prapremiera), Maciej Wojtyszko, reż. Maciej Wojtyszko, 2014
ROLE, Fredraszki, Aleksander Fredro, reż. Jan Englert, 2014
ROLE, PAN TADEUSZ – wszystkie słowa (inscenizowane czytanie), Adam Mickiewicz, reż. Piotr Cieplak (udział w czytaniu Księgi I Gospodarstwo, Księgi II Zamek, Księgi V Kłótnia, Księgi VI Zaścianek, Księgi VII Rada, Księgi XI Rok 1812 oraz Księgi XII Kochajmy się), 2015/2016
NARRATOR, PAN TADEUSZ – wszystkie słowa, inscenizacja dwunastu ksiąg Pana Tadeusza w sześć dni, Adam Mickiewicz, reż. Piotr Cieplak, 2025 maja 2016
SIR, Garderobiany, Ronald Harwood, reż. Adam Sajnuk, 2016
ROLE, Erwin Axer. Ćwiczenia pamięci (czytanie), reż. Agnieszka Glińska, 2017 (udział w czytaniu w dniu 19 listopada 2017, w ramach obchodów 100-lecia urodzin Erwina Axera)
WIKTOR, Sonata jesienna, Ingmar Bergman, reż. Grzegorz Wiśniewski, 2020
BARON KAROL HIERONIM FRYDERYK VON MÜNCHHAUSEN, Baron Münchhausen dla dorosłych (prapremiera), Maciej Wojtyszko, reż. Maciej Wojtyszko, 2022
ROLE, Fredro. Rok Jubileuszowy, reż. Jan Englert, 2023
LEAR, KRÓL BRYTANII, Król Lear, William Shakespeare, reż. Grzegorz Wiśniewski, 2024

  • HEAVEN AND HELL

    Although Maria Wojtyszko's play touches upon the painful subject of losing loved ones, Jakub Krofta's deft staging provides light entertainment for the whole family. Premiere: 22 February 2025

  • OTHER DELIGHTS

    This adaptation of the novel Other Delights is the second staging of one of Jerzy Pilch's works at the National Theatre, following The Holy Father's Skis.  

  • FAUST

    Faust is a story based on an ancient legend of a scholar who yearns so much for just a moment of happiness that he makes a pact with the devil. 

  • FEBLIK

    Małgorzata Maciejewska's surprising drama received the Tadeusz Różewicz Drama Award in 2022, the competition's first year. The show is directed by Lena Frankiewicz. 

  • A DREAM PLAY

    After the well-received Alice's Adventures in Wonderland, Sławomir Narloch returned to the National Theatre with another premiere – A Dream Play by Strindberg.

     

  • KING LEAR

    King Lear may be Shakespeare's boldest examination of human nature. Jan Englert will play the title role in the National Theatre's production.

  • WAITING FOR GODOT

    "What do we do now? Wait. [...] We're waiting for Godot". Piotr Cieplak directs Waiting for Godot by Beckett. Is this a classic yet? Does it still have its avant-garde power?

  • FREDRO: THE JUBILEE YEAR

    To celebrate 230 years since Aleksander Fredro's birth, the National Theatre invites you to an evening dedicated to the life and works of Poland’s greatest comedy writer. 

  • TALES FROM THE VIENNA WOODS

    Małgorzata Bogajewska directs for the second time at the National Theatre. This time she draws on Ödön von Horváth's 1931 drama.

  • THE THEATRE MAKER

    The play by Thomas Bernhard, one of the most outstanding playwrights of the second half of the 20th century. In the title role – Jerzy Radziwiłowicz. 

  • ALICE'S WONDERLAND

    Have you ever quarreled with the Time or visited a forest where things have no names? Alice’s Wonderland is a musical performance based on the famous novel by Lewis Carroll. 

  • THE MISANTHROPE

    Jan Englert stages a classic play by Molière. What is Alcest's misanthropy: an uncompromising commitment to the truth or a doomed uprising against social conventions?

  • THE BOOKS OF JACOB

    In the middle of the 18th century Jacob Frank proclaimed the new principles of the Jewish faith. This is a staging of the most important novel by Polish Nobel Prize winner Olga Tokarczuk. 

  • THE DECALOGUE

    A meditation upon the moral foundations of the present – an iconic work of Polish cinema, rethought thirty-five years after its creation by Krzysztof Kieślowski and Krzysztof Piesiewicz. 

  • MARY STUART

    Grzegorz Wiśniewski returns to the classic drama about human passions interwoven in a ruthless machinery of history and intrigue.

  • MÜNCHHAUSEN FOR ADULTS

    Baron von Münchhausen lived in the 18th century and told incredible stories about himself. Maciej Wojtyszko directs his own play about the famous adventurer and mystifier.

  • Solidarity with Ukraine | Солідарні з Україною

    The ensemble of the National Theatre stands in solidarity with the Ukrainians who are fighting for the independence of their homeland.

  • PICNIC AT HANGING ROCK

    1900. On a hot, stormy day, Mrs Appleyard's boarding school residents go on a picnic near Hanging Rock. The new theatrical version of the Australian prose classics. 

  • SNAKE SKIN

    Artur Urbański directs his own play which main character is Ruth Berlau, one of Bertolt Brecht's closest associates and life companions.

  • AUTUMN SONATA

    A story about the need for love and acceptance, about an inherited emotional coldness, about the psychological costs of creativity. A theatrical version of a film script by Ingmar Bergman. 

  • MOTHER JOAN OF THE ANGELS

    A performance about the need to experience something that surpasses us. In the title role of the prioress – Małgorzata Kożuchowska. 

  • HEDDA GABLER

    Hedda Gabler – work by Henrik Ibsen, a master of psychological realism – in stage interpretation of director Kuba Kowalski is a poetic performance.


  • HOW TO BE LOVED

    This is the performance about love and moral responsibility for another person as well as the mechanisms controlling human memory. The dramatisation of the story by Kazimierz Brandys.


  • LUNGS

    Briliant, full of humour and touching love story of a young couple. Breakups and comebacks, passion and sex, the first important decisions and the search for meaning in a complex, modern world.


  • UHLANS

    The Museum of All-Time Polish Uhlans. Exhibits of the national exacerbation. A serious comedy in three acts about the entanglement in myths of Polishness. 


  • THE IMAGE MAKERS

    The truth about the essence of creation and responsibility in art. Director Viktor Sjöström is working on the film The Phantom Carriage, based on the novel by Nobel Prize winner Selma Lagerlöf. 

  • FOREFATHER'S EVE

    Mickiewicz's poetic drama interpreted by Lithuanian Master Eimuntas Nekrošius — theatre visionary known for his unique theatrical language.


  • KORDIAN

    The Polish nation's tragic choice: to die heroically in the name of a noble idea or live a life "making shoes for dogs"? — the alternative presented to Kordian in two parables.

  • FLEA THE SWINDLER

    Tremendous fun and great laughs – not just for kids. The antics of the Flea are directed by Anna Seniuk with the music composed by Maciej Małecki.


By continuing to use this site, you consent to our use of cookies. You can adjust cookies settings via your internet browser. Review our cookies policy here.

You can adjust your cookies settings below:

  Allow storing advertising data.

  Allow storing user data.

  Allow personalized ads.

  Allow storing analytical data.