Natalia Kawałek

Fot. Marta Ankiersztejn / Archiwum Artystyczne Teatru Narodowego

Mezzosopranistka. Absolwentka warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w klasie profesorki Izabelli Kłosińskiej (2011), po ukończeniu którego kontynuowała naukę na wiedeńskim Universität für Musik und darstellende Kunst u Claudii Vischi. Kształciła się również w Conservatorio Statale di Musica „Santa Cecilia” w Rzymie u Rebecchi Berg i Sary Mingardo. W Teatrze Narodowym występuje gościnnie. 

W latach 2013–2016 należała do Junges Ensemble des Theaters an der Wien, w ramach którego na deskach wiedeńskiej Kammeroper kreowała między innymi role: Annio w Łaskawości Tytusa Mozarta (reż. Alberto Triola, dyr. Rubén Dubrovsky, 2014), Armidy w Rinaldo Händla (reż. Christiane Lutz, dyr. Rubén Dubrovsky, 2014), Concepcion w Godzinie hiszpańskiej Ravela (reż. Philipp Krenn, dyr. Gelsomino Rocco, 2015), Carmen w operze Bizeta (reż. Andreas Zimmermann, 2016). W 2016 roku na festiwalu operowym w Glyndebourne wcieliła się w postać Cherubina w Weselu Figara Mozarta (reż. Michael Grandage, dyr. Jonathan Cohen).

Artystka regularnie współpracuje z prestiżowym Musik Theater an der Wien. Wzięła tutaj udział w koncercie sylwestrowym Intermezzo mit 3 Mezzi mającym formę gali trzech mezzosopranistek; wystąpiła wówczas u boku Anne Sofie von Otter i Angeliki Kirchschlager (dyr. Rani Calderon, 2015). Na wiedeńskiej scenie występowała także jako: Dama di Lady Macbeth u boku Plácido Domingo w Makbecie Verdiego (reż. Roland Gayer, dyr. Bertrand de Billy, 2016), Anna Kennedy w operze Maria Stuarda Donizettiego (reż. Christof Loy, dyr. Paolo Arrivabeni, 2018), Hermia w Śnie nocy letniej Brittena (reż. Damiano Michieletto, dyr. Antonello Manacorda, 2018), Fatima w Oberonie Webera (reż. Nikolaus Habjan, dyr. Thomas Guggeis, 2019).

W Polsce współpracowała z poznańskim Teatrem Wielkim im. Stanisława Moniuszki – grała tu Giovannę w Ernanim Verdiego (reż. Michał Znaniecki, dyr. Mieczysław Nowakowski, 2009) i Nancy w Albercie Herringu Brittena (reż. Karolina Sofulak, dyr. Jerzy Wołosiuk, 2022). Na deskach Teatru Wielkiego – Opery Narodowej wystąpiła jako Lucienne w Umarłym mieście Korngolda (reż. Mariusz Treliński, dyr. Lothar König, Finnegan Downie Dear, 2017), a ostatnio jako María, La Sombra de María w tango operze María de Buenos Aires Piazzolli (reż. Wojciech Faruga, dyr. Aneta Pawlik-Figiel, 2023).

Artystka bardzo często zapraszana jest do współpracy przez zespoły muzyki dawnej. Regularnie współpracuje z zespołem grającym na instrumentach historycznych Il Giardino d’Amore, z którym debiutowała w nowojorskiej Carnegie Hall w 2014 roku i z którym z powodzeniem koncertuje w Polsce, Europie, USA i Chinach. Z kolei z orkiestrą Capella Cracoviensis występowała: na Festiwalu Bachowskim w Świdnicy w roli Ginevry w Ariodante Händla (dyr. Andreas Spering, 2012), w oratorium Powrót Tobiasza Haydna (dyr. Paul Goodwin, 2013), na krakowskim festiwalu Opera Rara w roli tytułowej w Halce (wersji wileńskiej) Moniuszki (reż. Cezary Tomaszewski, dyr. Jan Tomasz Adamus, 2017) oraz jako Dorabella w Così fan tutte Mozarta (reż. Cezary Tomaszewski, dyr. Jan Tomasz Adamus, 2019). Z Halką (wersją wileńską) występowała również w Koominen Ooppera w Helsinkach (reż. Laura Åkerlund, dyr. Jan Tomasz Adamus, 2018).

Pod batutą Alana Curtisa i z jego zespołem Il Complesso Barocco wystąpiła w roli Creusy w koncertowej wersji Demofonte Glucka (Theater an der Wien, 2014), z wiedeńskim zespołem Bach Consort pod kierownictwem Rubéna Dubrovsky’ego kreowała postać Armidy w rosyjskiej prapremierze opery Rinaldo Händla (Teatr Bolszoj w Moskwie, 2016). Współpracowała także z Jean-Christophe’m Spinosim i jego Ensemble Matheus – wykonywała partię altu solo w Mesjaszu Händla w Auditorio de Valladolid (2017), występowała w roli Enrico w koncertowej wersji opery Elżbieta, królowa Anglii Rossiniego (Opéra Royal de Versailles, 2017).

Płyty, na których można usłyszeć Natalię Kawałek, ukazały się w wytwórni Evoe Records. Należą do nich: Amor Sacro Amor Profano (wraz z Il Giardino d’Amore, 2015) i Cantates et Petits Macarones (wraz z Il Giardino d’Amore, 2015), Carnevale di Venezia (wraz z Miriam Albano oraz Jakubem Józefem Orlińskim i Cappella dell’Ospedale della Pieta, 2017), Enemies in Love Händla (wraz z Jakubem Józefem Orlińskim i Il Giardino d’Amore, 2018) oraz It’s Christmas Time (wraz ze Staszkiem Plewniakiem i The FeelHarmony studio orchestra, 2019).

Natalia Kawałek jest laureatką trzeciego miejsca i nagrody publiczności International Singing Competition for Baroque Opera Pietro Antonio Cesti (2012), a także drugiego miejsca, nagrody publiczności i licznych wyróżnień na Internationaler Hilde Zadek Gesangswettbewerb w Wiedniu (2013) oraz wyróżnienia podczas Europäischer Gesangswettbewerb DEBUT w Niemczech (2016).

 

By continuing to use this site you consent to our use of cookies. You can adjust cookies settings via your internet browser. Review our cookies policy here.

You can adjust your cookies settings below:

  Allow storing advertising data

  Allow storing user data

  Allow personalized ads

  Allow storing analytical data